Blog modulaire lichtstraten

Reclaiming daylight through sustainable design

All over the world, natural daylight has been exchanged for artificial light forms at the expense of our health and even productivity. With better building design, though, we can reclaim the daylight and improve well-being and performance .

Daylight and Well-being

Betere scholen bouwen  Download dit e-book voor inspiratie over gezonde scholen E-book direct downloaden

The experience of light

A considerable body of research shows that people prefer daylit spaces to those lacking natural light. Why should this be? If there is sufficient light to see, why would people prefer one source to another? To answer this question, we need to understand the evolved relationship between humans and natural light .

Daylight and Well-being

The effects of light on body clocks, night and sleep

 Over the last one and a half centuries, artificial light and the restructuring of working times have seemingly ‘liberated’ us from the diurnal cycles of light and dark that nature imparts on us. Yet recent research has shown that this separation from nature comes at a considerable cost, causing health and social problems. A reconnection to the rhythms of nature is therefore needed – and this will also have a profound influence on architecture.

Daylight and Well-being

The effects of artificial light at night and how we can design to overcome them

When viewing the night sky, most of us feel an intimate connection to the universe. Yet starry skies and moonlit nights have become increasingly rare for city-dwellers today. Given the harm that too much light at night is inflicting on human beings and ecosystems, it is time to reconsider our relationship to the ‘nocturnal side’ of our lives and our culture. 

Daylight and Well-being

Designing for the five ways to well-being

While the science of well-being is relatively nascent, the UK Government’s ‘Foresight’ project sheds a great deal of light on five factors that have a proven effect on well-being1, leading to the definition of the Five Ways to Well-Being (connect, keep active, take notice, keep learning, give).2 The question remains, though, how do we design buildings that can positively influence these five factors?

Daylight and Well-being

Architecture for well-being and health

To truly enhance human well-being, building design needs to move beyond optimising single parameters such as temperature and humidity, to more holistic approaches that take their cues in health-supporting human behaviours. Based on the Five Ways to Well-Being that have recently been established by scientists, this article outlines the way architects can consider these aspects in their designs, in order to nudge building users into a healthier way of living.

Daylight and Well-being

Seven building schemes you can follow to design healthy buildings

How do you design and operate a healthy building? Answers to these questions can be found in an increasing number of methodologies and rating schemes that have seen the light around the world in recent years. They all share the ambition to strengthen the health and well-being of building users. Yet, they vary widely in terms of their overall scope, the metrics they use as proof of performance, and the weight that they put on the different phases in a building’s life cycle. The following chronological overview presents a selection of the most important and forward-looking tools, as well as their underlying methodologies.

Daylight and Well-being

Moderne architectuur biedt ruimte voor een nieuw leermodel

De Hessenwald School in Weiterstadt, Duitsland, is een voorbeeld van energie-efficiënte, hedendaagse architectuur die een nieuw leer- en pedagogisch model faciliteert. Het goed verlichte en goed geventileerde atrium dat drie verdiepingen telt, staat centraal in zowel het model als het gebouw.

Leeromgevingen

Van textielfabriek tot leerfaciliteit

Ryparken Lille Skole (letterlijk 'Ryparken kleine school') is gevestigd in een oude textielfabriek in Kopenhagen. Jarenlang hadden de school en zijn gebruikers last van de vervallen staat van het gebouw. Tot begin 2010, toen het schoolbestuur besloot om een groot renovatieproject te beginnen.

Leeromgevingen

Het karakter van een school opnieuw vormgeven met voldoende daglicht.

In 2012 kwam er een einde aan tien jaar overleg, toen de lokale overheid een plan aannam om de oude school in Huddinge, Zweden te renoveren. De school uit 1961 was in de stijl van de jaren zestig gebouwd en was in goede staat.

Leeromgevingen

Kinderen stimuleren met goed ontworpen scholen

Scholen zijn complexe omgevingen waar een groot aantal factoren samenwerken die bepalen hoe een kind de school ervaart, zowel op fysiek, intellectueel of sociaal gebied.

Leeromgevingen

Geef leerlingen ownership over hun klaslokaal

Als kinderen het gevoel hebben dat het klaslokaal 'van hen' is, wordt hun eigenwaarde en verantwoordelijkheidsgevoel gestimuleerd. Dat leidt tot betere leerresultaten.

Leeromgevingen

Hoe voorkom je oververhitting in klaslokalen

Er bestaat geen twijfel over dat het fysieke ontwerp van een klaslokaal een positief of negatief effect kan hebben op leerresultaten van kinderen. De afgelopen decennia is uit verschillende onderzoeken gebleken dat een consistent thermisch comfort hierbij een van de belangrijkste factoren is.

Leeromgevingen

Betere akoestiek betekent beter onderwijs

Goed ontworpen klaslokalen dragen bij aan goede leerprestaties. Een goede akoestiek is een van de doorslaggevende factoren. In dit artikel bekijken we wat geluid in klaslokalen precies inhoudt en hoe architecten en ontwerpers de negatieve effecten van geluid kunnen minimaliseren.

Leeromgevingen

Waarom binnenluchtkwaliteit belangrijk is en hoe je het kunt optimaliseren

Wist u dat goed ontworpen klaslokalen een aanzienlijke invloed hebben op leerprestaties? Uit onderzoeken is gebleken dat betere fysieke kenmerken van klaslokalen het leervermogen van leerlingen stimuleren.

Leeromgevingen

Daglicht versus kunstlicht - Hebben ze een invloed op de leeromgeving?

In dit artikel verkennen we het verschil dat daglicht en kunstlicht kunnen maken en geven we ontwerptips voor het juiste balans tussen dag- en kunstlicht.

Leeromgevingen

Kleur en complexiteit: hoe ontwerp je een stimulerend klaslokaal?

Stimulans, kleur en visuele complexiteit zijn belangrijk bij het creëren van een levendige leeromgeving in klaslokalen. Maar waar ligt de gezonde balans tussen te weinig en te veel prikkels?

Leeromgevingen

Het ideale ontwerp van een klaslokaal: verantwoordelijkheid en flexibiliteit

Goed ontworpen klaslokalen kunnen leerresultaten met ongeveer 16% verbeteren in één jaar tijd. Verantwoordelijkheid en flexibiliteit dragen voor een kwart bij aan deze positieve resultaten. Laten we eens kijken waarom deze twee factoren belangrijk zijn bij het ontwerpen van klaslokalen.

Leeromgevingen

Temperatuurbeheersing in klaslokalen is essentieel voor een ideale leeromgeving

Net als voor de bordjes pap uit het bekende sprookje Goudlokje en de drie beren, geldt ook voor klaslokalen dat ze niet te warm, niet te koud, maar precies goed moeten zijn.

Leeromgevingen

Architectonische akoestiek: een rustige leeromgeving ontwerpen

Een belangrijke functie van een gebouw is het buitenhouden van ongewenste geluiden. Geluidsisolatie is een belangrijke parameter voor bouwcomponenten, aangezien lawaai van buitenaf een negatieve invloed kan hebben op gezondheid, stemming en leervermogen.

Leeromgevingen

Waarom binnenluchtkwaliteit essentieel is voor het leervermogen

Een slechte luchtkwaliteit in scholen kan de oorzaak zijn van verminderde concentratie en lagere prestaties, maar ook van een hoger ziekteverzuim. Goede ventilatie is daarom essentieel bij het ontwerpen van gezonde klaslokalen die bijdragen aan goede leerprestaties.

Leeromgevingen

Waarom is natuurlijk daglicht zo belangrijk bij het ontwerpen van scholen?

ledereen kent het beste medicijn tegen winterdepressie: er even tussenuit naar een warme, zonnige omgeving met witte stranden en een helderblauwe zee.

Leeromgevingen

Zes essentiële elementen bij het ontwerpen van scholen

Heeft u er ooit bij stilgestaan dat 64 miljoen Europese kinderen meer tijd op school doorbrengen dan waar dan ook, behalve in hun eigen huis? Daarom is het belangrijk dat we goede scholen ontwerpen voor onze kinderen.  

Leeromgevingen