In 2012 kwam er een einde aan tien jaar overleg, toen de lokale overheid een plan aannam om de oude school in Huddinge, Zweden te renoveren. De school uit 1961 was in de stijl van de jaren zestig gebouwd en was in goede staat.
In 2012 kwam er een einde aan tien jaar overleg, toen de lokale overheid een plan aannam om de oude school in Huddinge, Zweden te renoveren. De school uit 1961 was in de stijl van de jaren zestig gebouwd en was in goede staat.
Toch had vijftig jaar aan aftakeling zijn sporen nagelaten. Toen de renovatieplannen werden ontwikkeld, werd er besloten om meer dan honderd oude lichtstraten te vervangen.
Een van de karakteristieke kenmerken van Sågbäcksgymnasiet is het sheddak. Dit typische kenmerk van de industriële periode werd het aandachtspunt voor de projectleiders van het toonaangevende architectenbureau ORIGO Arkitekter. Åsa Machado legt uit: ‘Het sheddak en de mogelijkheid om lichtstraten te plaatsen, stonden centraal in onze plannen. Dat hadden we al snel door. We hebben besloten om de hele school toegang te geven tot wat wij zien als ‘de beste kant’ van het perceel.’
Het sheddak heeft vier rijen lichtstraten. Ze zijn op het noorden georiënteerd en vullen het interieur met licht. De oude lichtstraten hadden matglas met een dimmend effect en zeer slechte energieprestaties. De nieuwe lichtstraten bliezen nieuw leven in het gebouw en zorgden voor voldoende daglicht, ventilatie en energiebeheersing.
'Licht geeft energie. De leerlingen geloven dat niet echt, maar het is echt zo.'
Eva Källen, lerares.
Directeur Hans Almgren beschrijft de school als ‘een solide gebouw in klassiek-moderne stijl’. Hij is blij dat de uitstraling en het gevoel van de originele architectuur bewaard zijn gebleven in het renovatieplan: ‘Ze zijn erin geslaagd om iets te behouden dat tot de ziel van de school behoort: de kwaliteit van de jaren zestig’, vertelt hij.
De directeur is vooral erg verheugd over de nieuwe centrale ruimte met het opvallende sheddak. De oorspronkelijke esthetiek van het gebouw is herontdekt en er wordt optimaal gebruikgemaakt van het potentieel van het dak.
‘De lichtstraat was de sleutel tot deze positieve verandering. De architecten hebben er altijd naar gestreefd om het gebouw te openen, licht binnen te laten en visuele diepte te creëren. Er zijn geen dode en donkere hoeken meer.’
Hans Almgren weet dat het creëren van een inspirerende en waardige leeromgeving belangrijk is. Een beroepsschool loopt altijd het risico om gezien te worden als tweede keuze, geeft hij toe, en daarom is de omgeving zo belangrijk.
‘Het klopt misschien dat een beroepsopleiding niet goed staat aangeschreven, maar we willen de beste zijn in onze sector. Onze leerlingen zijn belangrijk en we willen dat ze genieten van een mooie en aangename omgeving. Dat heeft invloed op hun zelfvertrouwen en hun bereidheid om te leren.’
De verandering in het gebouw is significant. Het beste wat het bruine draadglas van de oude lichtstraten kon realiseren, was een duister interieur. De nieuwe toevoer van daglicht heeft de omgeving volledig getransformeerd, waardoor de leerlingen aanzienlijk actiever zijn geworden.
‘Een school met eigenwaarde geeft leerlingen een gevoel van trots en identiteit. Nu zijn onze leerlingen tevreden.’
Eva Källen, lerares
Goed ontworpen klaslokalen kunnen leerresultaten met ongeveer 16% verbeteren in één jaar tijd....
Net als voor de bordjes pap uit het bekende sprookje Goudlokje en de drie beren, geldt ook voor klaslokalen...
Wist u dat goed ontworpen klaslokalen een aanzienlijke invloed hebben op leerprestaties? Uit onderzoeken is...
Inspiratie
Over VELUX
Contactgegevens