Van textielfabriek tot leerfaciliteit

Ryparken Lille Skole (letterlijk 'Ryparken kleine school') is gevestigd in een oude textielfabriek in Kopenhagen. Jarenlang hadden de school en zijn gebruikers last van de vervallen staat van het gebouw. Tot begin 2010, toen het schoolbestuur besloot om een groot renovatieproject te beginnen.

Gratis E-book  Betere scholen bouwen  Download dit e-book voor inspiratie over gezonde scholen. E-book direct downloaden

In het plan werd opgenomen dat de oude lichtstraten met enkel glas vervangen zouden worden door 85 vaste en 12 ventilerende VELUX modulaire lichtstraten met triple glas.

Omstandigheden optimaal benutten

De oude textielfabriek die getransformeerd was tot een school had last van ouderdomsgebreken. Het dak lekte en het energieverbruik om het gebouw te verwarmen was torenhoog.

Het pand slopen was geen optie omdat dit te duur zou zijn en bovendien was het iconische gebouw een beschermd monument. De school besloot dus om het gebouw te moderniseren en tegelijkertijd het binnenklimaat te verbeteren met meer daglicht, frisse lucht en betere temperatuurbeheersing.

Het duurde niet lang voordat de architecten hun blik op de lucht richtten om de visie van de school te verwezenlijken. Het iconische sheddak met het donkere glas was de perfecte kans om in één keer twee behoeftes te vervullen.

Comfortabele temperaturen en goede CO₂-niveaus gedurende het hele jaar

In een seizoensklimaat zoals dat van Denemarken kan het lastig zijn om een comfortabel binnenklimaat te realiseren. Onvoldoende vensters en andere ventilatiemogelijkheden kunnen tot hoge temperaturen leiden in de zomer, terwijl een gebrek aan ventilatie kan zorgen voor te hoge CO₂-waardes en een slechte luchtkwaliteit gedurende het hele jaar.

Ryparken_lilleskole_01

 

Anderzijds kunnen te veel vensters ervoor zorgen dat de gebruikers het ijskoud hebben in de winter. Tenzij de vensters goed geïsoleerd zijn, uiteraard. Dit is éen van de uitdagingen voor architecten die in seizoensklimaten werken: hoe creëer je een goed binnenklimaat en tevens voldoende daglicht gedurende het gehele jaar?

Goed thermisch geïsoleerde vensters en lichtstraten met minimaal dubbel glas zijn essentieel. Volgens de huidige normen was het enkel glas van de bestaande vensters in Ryparken Lille Skole een echte koudebrug die de warmte door het dak liet ontsnappen.

De uitstekende thermische eigenschappen van het triple glas van de nieuwe VELUX modulaire lichtstraten zorgen nu voor voldoende daglicht in de winter, zonder dat de temperatuur daalt en de energierekening stijgt.

Frisse lucht door het dak

Isolatie is slechts een deel van het verhaal. Om goede CO-niveaus en een aangename temperatuur in de zomer te bereiken, heb je ook frisse lucht nodig. Zeker in een gebouw als Ryparken Lille Skole dat maar weinig gevelvensters heeft. Om ervoor te zorgen dat de klaslokalen goed geventileerd worden, was een van de belangrijke projectdoelen om een grote, geventileerde ruimte te creëren.

VELUX modulaire lichtstraten boden de optimale ventilatieoplossing: er werden twaalf ventilerende modules geïnstalleerd in de lichtstraat. Hierdoor kan er uitstekend geventileerd worden, wat een positief effect heeft op comfort, gezondheid, welzijn en schoolprestaties.

Ryparken_lilleskole_02

 

Het is namelijk mogelijk om VELUX modulaire lichtstraten samen te stellen met tot wel 50% ventilerende modules. Alle modules ogen identiek als ze gesloten zijn, zodat dit geen nadelige esthetische invloed heeft op het ontwerp.

Verder kunnen de ventilerende modules zo worden ingesteld dat ze automatisch open- en dichtgaan. Deze gemotoriseerde ventilatiemodules zijn vooral handig op een school als Ryparken Lille Skole, waar lessen en pauzes volgens een vast schema verlopen. Daardoor kan er een ventilatieschema worden opgesteld waarin de ventilerende modules samenwerken met CO-sensoren. Tijdens de pauzes gaan de modules open om frisse lucht binnen te laten, indien nodig.

Geautomatiseerde ventilerende modules zorgen ook voor een gezonder binnenklimaat, met minder CO, minder deeltjes in de lucht en een betere natuurlijke koeling in de warme zomermaanden.

‘We zijn enorm blij met het resultaat. De school is een veel betere werkplek geworden met een betere omgeving voor iedereen,’ zegt Mette Lisbjerg Jensen, rector op Ryparken Lille Skole.

Slechte luchtkwaliteit heeft invloed op leerprestaties

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een slechte luchtkwaliteit leidt tot slechtere leerprestaties en dat een goede luchtkwaliteit bijdraagt aan goede cijfers.

‘Onze prachtige school had wat hulp nodig. Niet alleen om de levensduur van het gebouw te garanderen, maar ook om ervoor te zorgen dat de school een aangename plek is voor zowel kinderen als werknemers.’ Mette Lisbjerg Jensen, rector