Als kinderen het gevoel hebben dat het klaslokaal 'van hen' is, wordt hun eigenwaarde en verantwoordelijkheidsgevoel gestimuleerd. Dat leidt tot betere leerresultaten.
In de jaren zeventig zijn er enorm veel scholen gebouwd in Europa en de meeste van deze scholen zijn nu toe aan renovatie. Sinds de bouw van deze scholen is er veel onderzoek gedaan naar hoe de fysieke omgeving van scholen, en met name het ontwerp van klaslokalen, invloed heeft op leerprestaties.
Een van deze onderzoeken is het HEAD-project (2015)¹. Het bevat gedetailleerde onderzoeken naar 153 klaslokalen in 27 verschillende scholen in het Verenigd Koninkrijk. Uit het onderzoeksrapport bleek dat het fysieke ontwerp van het klaslokaal de leerprestaties van kinderen tot 16% kan beïnvloeden. Een aantal van de aanbevelingen waren meer natuurlijk daglicht, een betere ventilatie en een betere akoestiek.
Het HEAD-project heeft ook de invloed onderzocht van de SIN-ontwerpprincipes (stimulans, individualisering en natuurlijkheid) op het leervermogen van kinderen.
Het bleek dat een kwart van de bovengenoemde verschillen in leerprestaties te wijten is aan het ontbreken van individualisering van klaslokalen. Met andere woorden, de leerprestaties van kinderen waren beduidend beter in klaslokalen waar ze een gevoel van verantwoordelijkheid hadden en waar het klaslokaal zelf de flexibiliteit bood om verschillende leervormen te faciliteren.
Fysiologisch en psychologisch onderzoek wijst erop dat een gepersonaliseerde ruimte een belangrijke rol speelt bij het ontwikkelen van iemands identiteit en gevoel van eigenwaarde. Uit verschillende onderzoeken is ook gebleken dat intieme en gepersonaliseerde ruimtes beter zijn voor het opnemen, onthouden en terughalen van informatie.
Daarnaast is ook gebleken dat kinderen actiever deelnemen aan en zich meer betrokken voelen bij het leerproces in klaslokalen waar ze hun eigen projecten en kunstwerken kunnen tonen.
Het Clever Classrooms-rapport, de samenvatting van het HEAD-project, beschrijft verschillende factoren die kinderen helpen om zich te identificeren met ’hun’ klaslokaal. De aanbevelingen van het verslag zijn:
Alle klaslokalen hebben een zekere mate van flexibiliteit nodig om verschillende leervormen mogelijk te maken.
De aanbevelingen zijn onder andere:
Kinderen brengen meer tijd door op school dan waar dan ook, behalve thuis. Gemiddeld brengen kinderen ongeveer 200 dagen per jaar door op school. 70% van die tijd zijn ze binnen in een klaslokaal. Kinderen verantwoordelijk maken voor ’hun’ klaslokaal en hun een flexibele leeromgeving bieden, moet een integraal onderdeel worden van schoolontwerp, nu en in de toekomst.
Goed ontworpen klaslokalen kunnen leerresultaten met ongeveer 16% verbeteren in één jaar tijd....
Net als voor de bordjes pap uit het bekende sprookje Goudlokje en de drie beren, geldt ook voor klaslokalen...
When viewing the night sky, most of us feel an intimate connection to the universe. Yet starry skies and...
Inspiratie
Over VELUX
Contactgegevens